La detecció de diverses clivelles de “envergadura considerable” a la torre esquerra del Santuari de Santa María Magdalena ha obligat l’Ajuntament de Novelda a tancar l’accés públic a este emblemàtic edifici, com a mesura preventiva i amb l’objectiu de garantir la seguretat. Mentrestant, està previst que en els pròxims dies s’inicie una actuació d’emergència per a assegurar la torre i evitar que la fissura estructural s’agreuge.
La regidora de Turisme, Geno Micó, ha confirmat que l’aparició de diverses clivelles longitudinals en la part superior de la torre esquerra del Santuari, ha portat al consistori a tancar l’accés a un dels edificis d’estil modernista del municipi que més visites rep, un tancament “preventiu davant la possibilitat remota, però possibilitat, que poguera produir-se algun despreniment”.
Segons ha explicat la responsable de Turisme la fissura va ser detectada fa a penes uns dies durant un vol de dron realitzat com a part de l’estudi que l’Ajuntament està realitzant sobre la viabilitat de continuar amb la construcció de l’òrgan de pedra l’estructura de la qual, de més de 35 tones de pes, es troba assentada a l’interior del Santuari.
La regidora ha recordat que en 2021 ja es va realitzar una important intervenció per a “cosir” clivelles que van aparéixer a la torre dreta i que en l’estudi detallat realitzat en aquell moment no de van detectar anomalies a la torre esquerra ara afectada, per la qual cosa, assegurava, “és necessari trobar l’origen d’este problema”.
Sense voler establir una relació directa entre l’estructura de l’òrgan de marbre, que es va instal·lar en 2010, i l’aparició d’estes patologies a les torres, la responsable de Turisme ha ressenyat que “tot apunta al fet que és un dels possibles problemes”, ja que el Santuari està construït sobre el que es denomina terreny de farciment que, segons els estudis geològics de la zona, aconseguix una profunditat de 2,4 metres, per a convertir-se en terreny de molt baixa qualitat fins als 3,60 metres, on comença el terreny ferm. Tenint en compte que l’estructura de l’òrgan se sustenta sobre uns *micropivotajes d’ancorat a 6 metres de profunditat Micó no descarta, basant-se en els informes tècnics, que el “assentament del mateix estiga provocant moviments en la terra de farciment que estarien afectant l’estructura del Santuari, una situació agreujada per la retirada de l’antic cor de l’edifici que serviria de corretja de subjecció entre les dos torres”.
Estudi en profunditat
A l’espera de poder comptar amb un “estudi en profunditat i detallat que ens diga a què ens estem enfrontant” per a poder buscar una solució definitiva, l’Ajuntament escometrà una intervenció d’urgència, a través d’una empresa especialitat que col·locarà eslingues que subjecten el perímetre de la torre i una malla electrosoldada que la recobrisca i evite possibles despreniments.
Santuari de Santa María Magdalena
El Santuari de Santa María Magdalena és un edifici d’estil modernista, inspirat en l’obra de Gaudí, que va començar la seua construcció en 1918 per a concloure, després d’un període de paralització, en 1946. Basat en un projecte traçat per l’enginyer noveldense José Sala Sala per a la seua decoració l’autor va combinar cudols procedents del riu Vinalopó, taulells policromats, rajola vermellosa, teules singulars i mamposteria.
Situat en la muntanya de La Mola és, sens dubte, la construcció religiosa més emblemàtica de la ciutat de Novelda que, a més d’albergar la imatge de la patrona del municipi, rep anualment a milers de visitants que volen contemplar esta obra arquitectònica impregnada de l’estil modernista català de principis del segle XX. Amb una façana principal flanquejada per dos torres de 25 metres d’altura l’interior es compon d’una nau central rectangular amb dos espais laterals adossats i compte, entre altres atractius, amb un bell quadre de Gastón Castelló.
Des de l’any 2010 l’interior del Santuari alberga l’estructura de l’òrgan monumental del marbre, un instrument singular i inacabat de 40.000 quilos de pes, onze metres d’altura i 750 tubs.





