La regidoria de Medi Ambient ha dut a terme una actuació d’adequació, protecció i posada en valor d’un antic pou mina de minerals de ferro situat en la serra de la Mola, dins del Paratge Natural Municipal Clots de la Sal i Serra de la Mola.
Els treballs, executats per l’empresa local especialitzada Biosfera Aventures, amb una inversió pròxima als 7.000 euros, han inclòs labors d’investigació i prospecció del pou, retirada del tancat provisional, l’adequació del pou per a la instal·lació d’una reixa metàl·lica de cobriment i la col·locació d’una tanca perimetral, així com la instal·lació d’un faristol informatiu i interpretatiu, la consolidació de la senda d’accés i el muntatge de pals i fletxes indicatives.
La intervenció té com a finalitat conservar i millorar les condicions ambientals de l’àrea, segellar el pou mina per a garantir la seguretat de les persones visitants i posar en valor este enclavament d’interés històric i geològic dins del Paratge Natural. El pou es trobava barrat des de fa més de quinze anys com a mesura preventiva per a evitar accidents i, amb esta intervenció, s’ha dotat a l’enclavament d’una solució definitiva que permet compatibilitzar la protecció de l’entorn amb la seua posada en valor. Així mateix, els treballs han permés habilitar i millorar les senderes d’accés, afavorint un ús públic segur i respectuós amb el medi natural.
El regidor de Medi Ambient, Rubén Millán, acompanyat per Daniel Pomares, membre de Biosfera Aventures, ha subratllat que “no es tracta només d’una actuació de seguretat, sinó també d’una intervenció de divulgació i posada en valor del patrimoni natural i històric de Novelda” i ha destacat la importància de donar a conéixer este tipus d’enclavaments “per a comprendre millor la relació històrica entre el territori i l’aprofitament dels seus recursos naturals”.
Este pou mina va ser utilitzat entre els anys 1950 i 1970 com a prospecció per a una futura explotació de minerals ferruginosos i aconseguix una profunditat aproximada de 27 metres. La reduïda grandària del filó trobat fa pensar que mai va arribar a explotar-se de manera comercial. En el seu entorn es localitzen afloraments de minerals com la limonita i la goethita, coneguts de manera genèrica com a “ocres”.
Millores en el Paratge Natural Clots de la Sal i Serra de la Mola
Des de la declaració del Paratge Natural Municipal Clots de la Sal i Serra de la Mola com a espai natural protegit per la Generalitat Valenciana l’any 2021, l’Ajuntament de Novelda ha desenrotllat nombroses actuacions destinades a la millora, conservació i posada en valor d’este enclavament natural.
Entre les intervencions realitzades destaquen la construcció de la nova àrea recreativa en les faldes de la Mola, l’adequació d’espais per a programes d’educació ambiental, com la bassa destinada a la recuperació del fartet en la pedrera de la Mola, la construcció de la passarel·la del *Clot Roig, la instal·lació de panells informatius en tots els accessos al Paratge Natural Municipal, la col·locació d’una pèrgola en el mirador de la Mola i la instal·lació d’una caseta d’observació d’aus sobre el riu Vinalopó.
Així mateix, s’han dut a terme millores en les senderes existents, la restauració d’antics refugis picapedrers, el control i regulació de camins per a restringir el pas de vehicles, així com altres actuacions encaminades a reforçar la protecció de l’entorn.





































